Ruptura de menisc (totală sau parțială)

Ruptura de menisc reprezinta una dintre cele mai frecvente leziuni ale genunchiului.

Genunchiul este una dintre articulațiile principale ale aparatului locomotor, cu ajutorul căreia este posibilă atât flexia (îndoirea) și extensia(îndreptarea)  membrului inferior, realizând astfel mersul. Fiind una dintre articulațiile complexe ale sistemului osteo-articular aceasta cuprinde o serie de componente ce sunt foarte ușor lezabile în timpul activităților zilnice sau în timpul practicării sporturilor suprasolicitante.

Meniscul este una dintre componentele indispensabile articulației și reprezintă suprafața cartilaginoasă ce se află pe fața anterioară a platoului tibial și face posibilă articularea femurului cu tibia. Acesta joaca un rol primordial în funcționalitatea normală, fiziologică a articulației genunchiului deoarece ajută la deschiderea și închiderea articulației. El funcționează ca un amortizor, preluând șocurile de la nivelul genunchiului.

Cauze, simptome și tratament

Ruptura de menisc

Cauzele rupturii de menisc

După cum am menționat anterior, meniscul este una dintre componentele foarte ușor lezabile. Meniscul este supus unei presiuni continue deoarece genunchiul preia o mare majoritate a greutății corporale. Chiar și un kilogram în plus este resimțit ca 4 kilograme în plus de presiune asupra articulației. Așadar, leziunile acestuia sunt des întâlnite iar cauzele sunt diverse. Cele mai întâlnite cauze ale rupturii de menisc sunt:

• În cazul sportivilor – răsucirea bruscă a corpului în timp ce pivotarea (sau sprijinul) este pe un sigur picior,
  • Practicarea unui sport de performantă care implică suprasolicitarea constantă a acestuia prin alergare (spre exemplu: atletism, fotbal)
  • În cazul persoanelor care nu practică sport:
    – ridicarea constantă a greutăților;
    – îmbătrânirea suprafeței odată cu vârsta;
    – schimbări bruște de direcție când centrul de pivotare este pe membrul inferior.

Simptome

• Instalarea aproape instantanee a durerii puternice;
  • Apariția edemului (inflamație însoțită de umflatura);
  • Restricționarea mișcărilor la nivelul genunchiului;

Când prezintă aceste simptome pacientul trebuie să meargă la o consultație ortopedică și la indicația medicului, pacientul trebuie să meargă la un cabinet de recuperare medicală.

Meniscectomia

Intervenția chirurgicală reprezintă ablația (îndepărtarea ) parțială sau totală a meniscului prin artroscopie, cazurile în care se realizează prin artrotomie (care presupune deschiderea chirurgicală a genunchiului) sunt mult mai rare. De multe ori, dacă nu există complicații, pacientul poate merge acasă în aceeași zi sau după 2 zile de spitalizare.

Recuperare

De obicei, la 14 zile după operație se scot firele de sutură.
În timpul recuperării medicale, tratamentul prin crioterapie este de mare folos, ajutând la reducerea procesului inflamator.
Planul de recuperare medicală a unei meniscectomii se realizează prin intermediul kinetoterapiei și fizioterapiei sub îndrumarea unui kinetoterapeut, durează aproximativ 3-4 săptămâni, după care pacientul își poate relua activitățile zilnice normale fără nicio restricție .